Del telègraf a Internet: Breu història de les telecomunicacions

Conferència: “Del telègraf a Internet: Breu història de les telecomunicacions.

Conferenciant:          Lluís Prat Viñas, enginyer electrònic

8 d’octubre de 2013

La sessió que ha servit per inaugurar el curs 2013-2104 ha començat amb unes paraules del senyor Daniel López Codina, delegat del rector de la UPC del Campus del Baix Llobregat i ha acabat amb una breu intervenció del senyor David Grau, regidor de Cultura, Festes  i Universitat de l’Ajuntament de Castelldefels en representació de l’alcalde.

La conferència va fer un  recorregut de la trajectòria de les telecomunicacions des de la telegrafia òptica creada per l’Assemblea Legislativa nascuda de la Revolució Francesa: un sistema de torres que permetien propagar símbols. Però no era una tecnologia elèctrica com les actuals. Les tecnologies de telecomunicació modernes van néixer el 1837 amb la telegrafia elèctrica patentada per Samuel Morse. Aquesta tecnologia va permetre crear entre d’altres, les agències de notícies i els corresponsals de premsa.

El segon sistema de telecomunicació fou la telefonia, inventada per Antonio Meucci el 1855, però patentada per Alexander Bell el 1876. Va permetre enviar els senyals de veu i música pels fils telegràfics. Fou una revolució social que va enfortir els lligams familiars i amicals.

El tercer fou el que es va fonamentar en les ones electromagnètiques descobertes matemàticament per Maxwell i experimentalment per Hertz. Propagant senyals per aquestes ones  Marconi va patentar la radiotelegrafia el 1896, que fou immediatament aprofitada per  què els vaixells poguessin estar connectats amb terra, i  Fessenden va crear la radiodifusió el 1906.

La televisió va començar a caminar el 1925 de la mà de John Baird amb un sistema electromecànic basat en el disc perforat de Nipkow. Però el 1937 aquest sistema fou desplaçat per la televisió electrònica basada en el tub de raigs catòdics. La televisió va començar a emetre als EUA el 1942, però a Europa va tardar deu anys més a causa de la Segona Guerra Mundial. A Espanya va començar el 1956, i les emissions catalanes des de Miramar el 1959.

La darrera revolució tecnològica ha estat Internet, que és una xarxa d’ordinadors que cobreix tot el món. Actualment n’hi ha més de 1.000 milions  connectats a Internet, a més a més dels telèfons mòbils i altres dispositius. Aquesta tecnologia  està canviant profundament la societat actual, tant en els aspectes de comunicació com de comerç i de treball. Aquest progrés ha estat possible gràcies a la revolució dels semiconductors i a la revolució microinformàtica que ha fet  que els ordinadors i els telèfons mòbils estiguin a l’abast de tothom.

La conferència va ser seguida pels més de 100 assistents a aquest inici de curs fet que ens fa preveure que, com cada curs, aquest  també serà un èxit.

Text: Joan Torné.

Foto: