“Dinosaures”

Conferència: “Dinosaures”

Conferenciant: Sr. Angel Galobart Lorente, Institut Català de Paleontologia

28 de maig de 2013

La paleontologia és una de les disciplines que estudien el passat de la terra. En concret,estudia les formes de vida del nostre planeta durant quasi 4.500 milions d’anys d’història.

Un grup amb molt d’èxit evolutiu va ser el dels dinosaures que, a més, han atret l’atenció del públic general i dels més petits en particular. La geologia de Catalunya, del País Valencià i del sud de França ens permet explicar una bona part del període mesozoic (entre 250 i 65 milions d’anys) on les diferents espècies de dinosaures varen ser els vertebrats de més èxit.

Els dinosaures van aparèixer fa uns 230 milions d’anys, quasi al mateix temps que els primers mamífers, però a diferència d’aquests varen assolir unes proporcions i mides excepcionals i varen regnar sobre la terra.

Els fòssils trobats a València, Castelló i al Prepirineu català, aragonès i francès ens mostren sauròpodes de més de 25 metres de llarg, dinosaures cuirassats i carnívors de dents esmolades, que ens han permès fer reconstruccions molt properes a com eren en realitat. La riquesa de fòssils de dinosaures que tenim a casa nostra és reconeguda a nivell mundial.

Es calcula que els dinosaures van desaparèixer de la terra fa un 65 milions d’anys a causa, segons les més recents teories científiques, de la caiguda d’un enorme meteorit, probablement al Yucatán, que va causar un gran refredament de la temperatura per la pols que durant centenars d’anys va dominar l’atmosfera terrestre i que va provocar la desaparició de la vida tant vegetal com animal.

El torn de preguntes, interessants com sempre, va posar punt final a aquesta conferència.

Text: Joan Torné Ahicart. Foto: Jaume Tous Canudas