“Els vikings de Groenlandia”

Conferència “La cultura nòrdica: els víkings de Grenlàndia”

Francesc Bailón Trueba, antropòleg especialitzat en la cultura inuit.

22 de gener de 2013.

El conferenciant va explicar l’història des de l’arribada d’Erik el Roig i els seus homes l’any 982 d. C. a una illa a la qual van posar el nom de Grenlàndia (Terra Verda) procedents de terres escandinaves i per tant, els primers europeus que van trepitjar terra americana. Durant quatre segles els víkings es van enfrontar amb els avantpassats dels inuit (primer els dorset i a continuació els thule), van establir diverses colònies i van fundar el primer arquebisbat a territori americà. Encara avui segueix sent un misteri la desaparició de la cultura nòrdica a Grenlàndia i tant sols, les restes trobades de les seves antigues colònies, donen testimoniatge dels primers assentaments europeus a Amèrica.

Els víkings que van arribar a Groenlàndia eren grangers i van adaptar-se sense problemes a un nou territori que era desconegut per a ells. Les granges d’aquests assentaments estaven distribuïdes en llocs propicis per a l’agricultura i la ramaderia (ovelles, vaques, cabres i porcs) i en les quals també es criaven ànecs i cavalls. La colònia nòrdica va tenir entre 3.000 i 5.000 habitants entre els assentaments oriental i occidental.

No se sap amb certesa que va motivar l’abandonament de les colònies nòrdiques. Es creu que va ser un refredament climàtic el que va ocasionar la desaparició d’aquests colons. I encara que, segons les troballes arqueològiques, van canviar la dieta alimentosa de granja pels aliments marins, això no va evitar que acabessin extingint-se. Altres teories afirmen que va ser a causa de una sobreexplotació dels recursos existents (deterioració mediambiental), al contacte amb baleners bascos o pirates anglesos i germànics, a la caiguda en el mercat d’ivori de morsa procedent de Grenlàndia, a la pèrdua de contactes amistosos amb Noruega i al propi panorama polític, econòmic, social i cultural de la societat nòrdica groenlandesa, extremadament conservadora. Algunes històries inuit parlen inclús de conflictes armats, els quals van poder contribuir a la desaparició dels nòrdics i dels dorset a Grenlàndia.

L’establiment occidental va ser abandonat cap al 1350 i l’assentament oriental cap al 1430. Les últimes notícies escrites que va tenir Europa d’aquesta colònia daten del 14 de setembre del 1408.

El conferenciant va mostrar una sèrie molt interessant d’utensilis utilitzats pels víkings, motiu que va donar a una sèrie de preguntes amb les quals es va donar per acabada la conferència.

Text: Joan Torné Ahicart .
Foto: Jaume Tous Canuda